Suwnica Smitha (określana bardzo często jako „maszyna Smitha”) to narzędzie treningowe o bardzo prostej konstrukcji, która pozwala na bezpieczne ćwiczenia ze sztangą. Bardzo często wykorzystywana jest na siłowniach i w klubach fitness. Umożliwia ćwiczenia ze sztangą bez asekuracji, co daje dużą swobodę ćwiczącym. Bardzo proste narzędzie można zastosować do prostych ćwiczeń, ale jest to również idealne narzędzie do zaawansowanych treningów.

Dla kogo suwnica Smitha?

Przyrząd treningowy może być wykorzystywany zarówno przez początkujących jak i zaawansowanych. Zapewnia asekuracje przy ćwiczeniach ze sztangą, zapewniając bezpieczeństwo np. przy wyciskaniu na ławce, przysiadów ze sztangą lub podnoszenia jej w pozycji pionowej. Suwnica Smitha zapewnia bezpieczeństwo przy ćwiczeniach, ponieważ w każdym dowolnym momencie umożliwia odłożenie sztangi na jeden z uchwytów, np. gdy nie jesteś w stanie wykonać kolejnego powtórzenia.  Minimalizuje również ryzyko kontuzji podczas takich ćwiczeń.

Jaki model przyrządu wybrać?

Na rynku istnieje sporo rodzajów suwnic, co umożliwia sporą swobodę w doborze dowolnego urządzenia do naszego planu treningowego lub domowej siłowni, ale nic nie stoi na przeszkodzie, aby zaopatrzyć siłownię lub klub fitness w bardziej rozbudowane narzędzie.

Do ćwiczeń w domu wystarczy zazwyczaj bardzo podstawowa wersja z uchwytami. Bardziej zaawansowane urządzenia posiadają dodatkowe możliwości (np. dodawania obciążeń) lub są dedykowane do zaawansowanych treningów z wysoką intensywnością lub większymi ciężarami, dlatego mają najczęściej inną, bardziej solidną konstrukcję. Mechanizm przesuwny z kolei daje stabilność i płynność ruchów użytkownika w obu kierunkach podczas ćwiczeń, co jest dodatkowym atutem przy bardziej rozbudowanych ćwiczeniach.

Jaki ćwiczenia wykonywać?

Ćwiczenia z wykorzystaniem b Smitha mogą być różne, w zależności od stopnia zaawansowania. Poniżej kilka przykładów ćwiczeń:

  • wyciskanie sztangi na ławeczce;
  • przysiady ze sztangą;
  • przyciąganie sztangi do klatki piersiowej na stojąco;
  • podciąganie sztangi tyłem;
  • martwy ciąg na ugiętych nogach;
  • podciąganie w podporze.

Podsumowanie

Suwnica Smitha stosowana jest na całym świecie. Trening z suwnicą umożliwia różnorodne ćwiczenia, które angażują wiele mięśni, np. klatki piersiowej, brzucha, ramion i nóg. Jest to uniwersalny i bezpieczny przyrząd treningowy zarówno dla początkujących i zaawansowanych, który doskonale stanowi uzupełnienie innego sprzętu siłowego, a przede wszystkim umożliwia samodzielne ćwiczenia bez asekuracji w domu lub na siłowni.